Betänketid för makar respektive sambor

hur skiljer sig betänketiden mellan makar och sambor

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör två olika förhållanden, och därför är också två olika lagar tillämpliga. För frågor om äktenskap gäller äktenskapsbalken (ÄktB), och för frågor som gäller samboförhållande så gäller sambolagen.

Betänketid för makar

För makar kan det variera vilken betänketid som man har att förhålla sig till. Jag kommer nedan räkna upp de situationer då betänketid krävs, i andra fall än de jag nämner så krävs ingen betänketid.

Om makarna är överens om att man vill separera, men båda vill ha betänketid, ska betänketid föregå separationen (5 kap. 1 § ÄktB).

Om någon av makarna bor med ett barn som är under 16 år, ska separationen föregås av en betänketid oavsett om makarna begärt betänketid eller inte (5 kap. 1 § ÄktB).

Om bara en av makarna vill skiljas ska även då separationen genomföras först efter betänketid (5 kap. 2 § ÄktB).

I de olika fallen gäller att betänketiden ska vara i minst 6 månader (5 kap 3 § ÄktB).

Betänketid för sambor

I sambolagen finns ingen motsvarighet till äktenskapsbalkens bestämmelser om betänketid. Det innebär att det inte finns något rättsligt stöd för att kräva betänketid. Det utesluter dock inte att sambor på egen hand gemensamt kommer överens om en betänketid innan man avslutar samboförhållandet.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Cornelia AebeloeRådgivare