Betalningsvägran

Vi har ett litet företag som tillverkar produkter till konsumenter. Vi har sedan start för tre år sedan låtit våra kunder få faktura på beställda varor. Snittordern är 250kr. Har nu efter några år kunder som inte vill betala/har förmågan att betala. Skickat via KFM och fått utslag i fodran till vår fördel. Ingenting händer! Min enkla fråga är: En kund som handlar på kredit och inte betalar/har förmågan, vilket har visat sig vid en kreditkontroll, att betala kan den personen polisanmälas för bedrägeri/bedrägligt beteende?Kunden visste redan vid beställningen att dom inte har råd. Annat lagrum? Eller är det så att vi får stå vårt kast som låter kunder få kredit?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Självklart kan du anmäla kunden till polisen om du anser att du blivit utsatt för ett brott. Vad som kan bli besvärligt att bevisa kan vara att personen haft uppsåt att vilseleda ditt företag och att personen aldrig hade för avsikt att betala.

Brottet kommer förmodligen klassificeras som ett bedrägligt beteende på grund av det ringa värde som den orsakade skadan inneburit för dig.

Robin HenningsonRådgivare