FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt11/06/2013

Betalningsföreläggande på grund av skadestånd

våran hund blev anfallen utav en annan hund. och den andres hundägare skickar inte in våra kvitton som vi har lagt ut för. vad kan man göra

Lawline svarar

Hej,

Som jag förstår problemet innebär det att den andre personen inte gör det som krävs för att dennes försäkringsbolag skall betala kostnaderna för skadorna på er hund och du undrar nu vilka juridiska tvångsmedel som står till buds i en sådan situation.

Det innebär i sin tur att du hävdar att du hävdar att du har en fordran hos den andre person baserad på ett skadestånd. Det enklaste juridiska tvångsmedlet är då en ansökan om betalningsföreläggande hos kronofogden. §§ 2, 9-31 i Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning behandlar den rättslig processen. Lagen hittar du här

https://lagen.nu/1990:746

I kort innebär det att du gör en ansökan hos kronofogden enligt §§ 11, 17 och 18  i ovan nämnda lag.

Om motparten inte bestrider betalningsföreläggandet resulterar det i en exekutionstitel som då kan verkställas. Om motparten bestrider betalningsföreläggandet skall ärendet överlämnas till tingsrätt och det är då upp till sökande att bestämma om det skall resultera i en stämning. Så länge målet gäller mindre än ett halvt prisbasbellop så blir det i sin tur ett småmål. då rättegångskostnaderna i sin tur blir mycket mer begränsade.

Thomas HefnerRådgivare