Betalningsföreläggande

Jag har lånat ut pengar, mycket pengar ca 130 000kr till min fd pojkvän. Vi har skrivit ett avtal, där summa och allt står. Och att han ska följa en avbetalningsplan. Vilket han inte gör. Kontraktet är skrivet att alla pengar ska vara tillbaka 2016, och därefter står det att han ska sköta avbetalningen. Vad finns det för mej att göra, jag anser att han inte gör som det står i avtalet och jag vill häva avtalet. Ett annat avtal som vi har är, vi flyttade till Thailand och här betalar man hyra i förskott och i detta fall 3 månader, plus omkostnader. Vilket han inte heller betalat. Där står det att allt ska vara tillbaka den sista dec 2013, fast jag inte fått något.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Om en person är skydig pengar kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronfogden för att fastställa skulden, vilket är en förutsättning för utmätning.

För att kunna ansöka om betalningsföreläggade ska förfallodagen ha passerat och att du själv kan påverka skulden (att skulden är förlikningsbar).

Du skriver att din fd pojkvän ej har följt avbetalningsplanen som ni har kommit överens om. Om det finns förfallodagar i denna avbetalningsplan (exempelvis 25:e varje månad) kan du ansöka om betalningsföreläggande nu.

Du skriver även att ni har ett annat avtal. Du nämner dock ej om ni även hade ett skriftligt avtal om att dela på hyran. Om du kommit överens med din fd pojkvän om att dela på hyran så gäller avtalet, även om det är muntligt. Det är dock svårt att bevisa vad man kommit överens om i ett muntligt avtal när man blir oense.

Ett sätt att lösa frågan är att vända sig till domstol, med risken att du dock kan förlora och i de flesta fall betala din fd pojkväns rättegångskostnader.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare