Betalningsföreläggande

Hej

Jag hjälpte en f d vän starta aktiebolag genom att låna honom 56168 kr. Detta transaktion gjorde på banken samma dag. Finns registrerade på Kontoutdrag att sådan transaktion skedde från mitt privatliv torsdag till hans företagsekonomi. Nu vill han inte betala tillbaks det fastän det finns vittne och protokoll fört att han erkänner att fått lån av mig. Även på mail finns dialog där jag vill han återbetala mig lånet. Nu gått över snart 7-8 månader utan jag det rök av pengarna. Finns här något jag kan göra? Lämna till inkasso byrå? Eller är mina pengar rökt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När en person inte vill betala tillbaka pengar han eller han lånat kan personen som lånat ut pengarna ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. På Kronofogdens hemsida kan man läsa om hur man går tillväga för att göra en ansökan. En ansökan kostar 300 kr.

I 2 § Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning (LBH) kan man läsa att en ansökan om betalningsföreläggande är möjlig om en skuld inte betalats tillbaka vid det datum man kommit överens om. I 5 § Lag (1936:81) om skuldebrev står det att om ingen tid för återbetalning har avtalats ska pengarna betalas tillbaka när den personen som lånat ut pengarna begär det.

När du fyller i ansökan om betalningsföreläggande ska du på ett tydligt vis förklara varför du gör ansökan och vad du vill att den ska resultera i, 10 § LBH. Ett exempel skulle kunna vara: Jag (ditt namn) har lånat ut 50 000 kr till (vännens namn) den 1/1 2018. Skulden skulle varit mig tillhanda senast den 1/6 2018. Jag vill därför att min vän (vännens namn) betalar tillbaka hela skulden. I ansökan kan du även förklara vilka bevis du har på att pengarna utgjorde ett lån och inte en gåva.

När Kronofogden fått din ansökan skickar de information till personen som är skyldig dig pengar, 25 § LBH. Personen ska fylla i ett delgivningskvitto för att visa att han eller hon har tagit del av ditt krav.

Efter det att personen som är skyldig dig pengar tagit del av informationen finns tre möjliga scenarion:

- Personen betalar skulden. Om personen betalar hela eller delar av skulden måste du meddela Kronofogden skriftligen.

- Personen menar att ingen skuld finns. Kronofogden tar då kontakt med dig och du får avgöra om tvisten ska drivas vidare i domstol (mot en viss kostnad), 33-34 LBH. Om du inte vill ta processen vidare till domstol kommer ärendet inte att utredas vidare.

- Personen svarar inte på ditt krav. Om så är fallet blir meddelar Kronofogden ett utslag som innebär att personen är skyldig att betala det du begärt, 42 § LBH. En kostnad om 600 kr tas ut för att Kronofogden ska driva in skulden.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare