Betalning före avtal - möjlighet att ogiltigförklara?

Min dotter köpte en häst av en privatperson, då betalningen överförts till säljaren och hästen var lastad skulle köpeavtalet undertecknas. Då hade följande formulering skrivits in i avtalet "Skulle hästen mot förmodan vara dräktig så tillfaller fölet säljaren utan ersättning". Då hon redan betalt kände hon sig låst och var väl även orolig över möjligheten att få tillbaka pengarna så hon fullföljde köpet, min fråga är således kan avtalet betraktas som ogiltigt då information undanhållits tills affären i stort sett var avslutad och betalning erhållits. Hade hon haft den informationen i inledningsskedet hade det inte blivit någon affär.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Situationen är lite komplicerad eftersom din dotter redan hade betalat när hon skrev på kontraktet. Att betala för en vara kan nämligen räknas som att man ingår avtal. I så fall var kontraktet bara ett tillägg till det ursprungliga avtalet och inte avtalet i sig. Jag tycker definitivt att ni borde försöka få pengarna tillbaka.

Avtalslagen

30 § avtalslagen stadgar svikligt förledande, t.ex. genom förtigande av omständigheter som har betydelse för den andra avtalsparten. Jag skulle definitivt säga att det är svikligt förledande att vänta till efter betalning med att framställa ett villkor för avtalet. Om de visste att hästen stoet var dräktigt så har de handlat ohederligt enligt 33 § avtalslagen. Även 36 § avtalslagen kan komma på fråga för att ogiltigförklara avtalet såsom oskäligt med tanke på omständigheterna vid dess tillkomst. Här räknas alltså omständigheten att din dotter var i beroendeställning.

Hur hon kan gå vidare

Din dotter bör skriva ett email till säljaren och säga att hon häver avtalet med hänvisning till att det bör ogiltigförklaras. Hon kräver då att få lämna tillbaka hästen och få tillbaka pengarna. Om hon hellre vill så kan hon erbjuda att behålla hästen och bara få en del tillbaka. Om säljaren vägrar ta i saken så anser jag det värt för din dotter att gå till tingsrätten med detta. Det gör hon genom att lämna in en stämningsansökan, mer info här. Inför detta rekommenderar jag att hon söker vidare hjälp av vår juristbyrå. Dessa kostnader täcks av motparten om denne förlorar och kan i annat fall täckas av eventuell rättsskyddsförsäkring på din dotters sida.

Hoppas det besvarar din fråga och ursäkta att svaret dröjde. Vi får väldigt många gratisfrågor just nu och eftersom vi själva jobbar gratis så hinner vi inte besvara alla. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar! Prova gärna vår expressrådgivning nästa gång för extra snabbt svar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare