Betalning av skuld och ersättning för administrationskostnader

Hej,

Tack för alla svar och tips ni bistår med!

Min fråga är följande.

Jag (aktiebolag) skapade en faktura till kund (aktiebolag) nr. 63 som jag sedan krediterade hela beloppet i följande faktura nr. 64, inga konstigheter alls. Men kunden råkade betala in hela beloppet på förfallodagen av misstag hur lämnar jag tillbaka dessa pengar? Gör jag en enkel överföring till hans företagskonto och skriver "fel ut" eller kreditering enligt faktura nr. 64 och hänvisar till faktura nr. 63 eller ska jag betala in på deras bankgiro som en betalning till vilken leverantör som helst och skriver enligt ovan text?

En liten moralisk bifråga (endast råd): Ska jag ta en administrativ avgift a´ 500kr då jag lagt ned tid för att ta reda på svaret enligt ovan fråga? Jag fick nämligen en liknade avgift av just denna kunden när jag var nystartad och det var omvända roller? Då hette det "det ska göra lite ont att lära sig"Lite snabb information om kunden: - Pålitlig, betalar alltid i tid, bra samarbete med liknande företag, bra rykte dock tycker många att han kan vara girig, kunnig inom området, ställer upp när det behövs (tar givetvis bra betalt vid dessa tillfällen). Företaget är överlag bra skött vi har ett bra samarbete.

Alla dessa utmattande, jobbiga och tidskrävande frågor, vilka i-lands problem vi har!

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det står parterna fritt att själva bestämma var och hur en skuld ska betalas. Mitt råd är helt enkelt att fråga kunden hur denne vill att skulden ska betalas. Om inget specifikt har avtalats borde en inbetalning till kundens bankgiro alltid anses som ett godkänt betalningssätt.

Vad gäller din fråga om att dra av en så kallad "administrativ avgift" blir det främst gällande parts- och branschpraxis som får avgöra. Avgiften får liknas vid ett slags skadestånd och grundregeln är då att din kund endast kan anses skyldig att utge sådant skadestånd om han vållat dig en skada. En kund kan aldrig lastas för att man betalat en faktura i sin helhet trots att det fanns en kreditfaktura att kvitta mot. Om det uppstått en skada hos dig i form av tidsspillan, får du nog bekosta den själv dessvärre. Om det däremot är allmänt accepterat i branschen eller mellan parterna att lägga på dessa avgifter ska en sådan sedvana beaktas.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare