Betalning av camshow olagligt?

Hej jag har en fråga gällande en kille som jag läste om på nätet. Han chattade med en kvinna som erbjöd sig att visa camshow varpå han tyckte det var intressant och betalade. Sedan fortsatte konversationen och de kom in på en diskussion gällande en träff och de diskuterade även vart denna träff skulle ske samt hon sa att det skulle bli dyrare och han svarade ok och att det skulle lösa sig. Under konversationen ändrar killen sig och skriver då till kvinnan som säger sig vara på gång till mannen att han har ändrat sig och inte vill träffas. Kvinnan säger då att hon trots detta vill ha sina pengar varpå killen inte vill betala mer och kvinnan hotar då med att lägga ut information om kille på nätet varpå killen känner sig tvingad att betala. Han skriver då tillbaka att han inte vill träffas varpå hon säger att det kvittar och han måste betala. Killen känner sig tvingad att betala för att slippa undan vilket han gör.

Min fråga är kan han fällas för något om åtal skulle ske mot honom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är inte olagligt att betala för en camshow och han kan heller inte fällas för köp av sexuell tjänst, 6:11 Brottsbalken, då han ej har skaffat sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning.

Det framgår inte av din fråga vad som var tänkt att ske under detta möte dem emellan, men om mötet gällde sex mot betalning skulle åklagaren kunna väcka ett åtal gällande försök till köp av sexuell tjänst. Det är dock tveksamt om så kommer att ske då frågan är om försökspunkten är nådd. Personligen anser jag att försökspunkten inte är nådd i detta fall med utgångspunkt i NJA 1991 s. 332, där försökspunkten ansågs vara nådd då mannen klev ur bilen för att gå till kvinnans bostad. Försökspunkten måste ligga rätt nära tiden för fullbordan och det krävs även att ett agerande påbörjats som närmast föregår den brottsliga handlingen. I förevarande fall skulle jag ej påstå att försökspunkten är nådd.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Sandra LarssonRådgivare