FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/04/2020

Betalning av böter för offentlig urinering

Hej! Jag blev tagen av polisen på fyllan när jag urinerade på offentlig plats. jag nekade boten, men i efterhand nu vill jag erkänna. Kam jag göra något, eller kommer de ringa mig innan de går till domstol? För vi hade något kort förthör och jag minns inte riktigt vad jag sa om det. Men vill göra rätt för mig och erkänna o betala. Kan jag göra något?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bötesbeloppet för offentlig urinering är 800 kr. Du kan hindra att ditt ärende går till domstol genom att erkänna brottet och betala bötesbeloppet. Det gör du genom att kontakta polisen och berätta att du vill betala din bot. Polisen kommer berätta för dig på vilket konto du ska sätta in pengarna. När du har betalat boten, så är ärendet avslutat och kommer inte gå till domstol.

Jag rekommenderar att du betalar boten så snabbt som möjligt. Om polisen har tagit dig på bar gärning så är det ingen mening att gå vidare till domstol. Det kommer bli mycket svårt att motbevisa polisens påståenden.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars får du gärna återkomma till oss!

Vänligen,

Jakob OsmoRådgivare