betald semester för nyanställd

Hej! Jag är 53 år, tillsvidareanställd f.o.m. 30/05/2018 och har sagt upp mig 12/07/2018, har 3 månaders uppsägningstid (står i avtalet), min sista arbetsdag är 12/10/2018. Vi har stängt 4 veckor i juli (jobbar på en förskola) och jag tog semester 4 veckor (20 dagar). Jag har inte fått någon semesterlön och min chef säger att jag kommer inte få någon, varken nu eller när jag slutar eftersom, enligt henne, jag måste jobba hos dem 1 år för att få betald semester som jag har rätt att ta ut år 2. Jag vet att om jag har jobbar 4 månader då har jag rätt till 10 betalda semesterdagar (2 veckor), eftersom jag har rätt till 6 veckor semester (enligt min ålder och det står i mitt avtal 6 veckor semester) = 30 dagar/år, 30:12=2,5 dagar/månad, 2,5x4 månader=10 betalda semesterdagar om jag har jobbat 4 månader. Så jag räknar att om jag ta ut 4 veckor semester nu, 20 dagar, då måste jag få betalt för 2 veckor (10 dagar) nu eller när jag slutar.

Det finns inget kollektivavtal här men i mitt avtal står: 6 veckors betald semester, ömsesidigt uppsägningstid 3 månader.

Det känns att arbetsgivare väljer vad som är mer fördelaktigt: hävdar att jag måste jobba in min semester i 1 år för att få några semesterdagar betalda, fast det står i vårt avtal 6 veckor betald semester utan några "dock", men samtidigt vill att jag jobbar 3 uppsägningsmånader och hänvisar till samma avtal, fast jag har jobbat bara f.o.m. 30/05/2018 (bara 2 månader) och, egentligen, har rätt till 1 uppsägningsmånad.

Hjälp!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkar dig rätt så har du blivit anställd i år med ett avtal som säger att du har rätt till 30 dagars semester. Du har tagit ut 20 dagars semester i år och din chef menar att du inte har rätt till någon semesterlön, samt att du inte ska få någon när du sluta heller.

Rättsläget

Regler kring semester hittas i Semesterlagen (SemL), Lagen hittar du här.

I lagen hittas två begrepp som definieras i 3§ SemL: "Intjänande år" och "Semesterår". Intjänade år sträcker sig från 1 april ett år till och med den 31 mars påföljande år. Året efter är semesteråret, det år man kan ta ut betald semester. Utgångspunkten enligt 7§ SemL är att antalet semesterdagar med semesterlön beräknas utifrån intjänande året. Man kan alltså ta ut betalada semesterdagar först efter det intjänade året som i ditt fall sträcker sig från 2018-04-01-2019-03-31. Undantaget är ifall du i ditt kontrakt har s.k. förskottssemester.

Enligt min bedömning har du alltså inte rätt till betald semester nu men att du vid uppsägning dock möjligtvis har rätt till semesterersättning. Enligt 28§ SemL ska arbetstagaren få semesterersättning om anställningen upphör innan arbetstagaren fått den semesterlön som tjänats in. Den semester som du tjänat in räknas ut genom att ta din anställningstid i dagar minus dagar då du varit frånvarande från arbetet utan lön och som inte är semestergrundande. Du tar sedan det talet multiplicerat med 30. Om det är ett ojämnt tal så ska det avrundas uppåt till närmaste hela tal.

Mitt tips är att läsa igenom ditt avtal, och se ifall du har förskottssemester. Om du är medlem i ett fack så kan det vara bra att kontakta dem. Kvarstår frågan om vad som gäller kan du kontakta en jurist som har mer expertis inom arbetsrätt.

Hoppas det blev lite klarare. Lycka till!

Vänligen,

Richard FiskesundRådgivare