Betala kontant i en kontantfri butik

Hej! Om jag handlar i en butik som ej tar kontanter och jag vill handla en vara som kostar 100kr och endast har 100kr kontant!!! Om jag då ger 100-lappen till personalen, tar varan och går!?! Vad händer???

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag förstår det undrar du om det är tillåtet att betala för en vara kontant även om butiken inte tar kontanter

Utgångspunkten är att ett avtal måste ingås

Ett avtal måste ingås för att du ska få ta hem varan. För att ett avtal ska föreligga måste parterna (du och butiken) vara överens. Om du vill betala med kontant och butiken inte vill få betalt i kontant, finns inget avtal.

Det är inte stöld

För att det ska vara stöld måste butiken drabbas av en ekonomisk skada (8:1 BrB). Ekonomisk skada betyder en minskning i butikens förmögenhet. Om du lämnar 100 kr kontant till personalen som betalning, finns ingen ekonomisk skada då butikens förmögenhet inte har minskat.

Det kan fortfarande vara brottsligt

Även om det inte är stöld kan det fortfarande vara brottsligt i form av egenmäktigt förfarande (8:8 BrB). För att vara egenmäktigt förfarande måste du ta och bruka något olovligen. Att ta varan utan att betala på det sättet som butiken vill kan förmodligen ses som att du tar varan olovligen. Vidare tar du hem varan och använder den. Eftersom det inte behöver betyda en ekonomisk skada, har du fortfarande begått brott även om du betalar kontant.

För att sammanfatta: Även om det inte är stöld är handlingen fortfarande brottslig. Jag rekommenderar därför att du betalar som butiken vill att du ska betala.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare