FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll26/12/2022

Betala för kläder som ska användas hos den andra föräldern?

Hej! Mina barns pappa har sen ett par månader tillbaka börjat betala underhållsstöd via försäkringskassan då vi inte kunde komma överens. Varit separerade i 2,5 år. Barnen är 17 och 15 och åker dit varannan helg. Nu säger pappan att jag ska betala skoterkläder och vinter kläder och sånt dom ska ha där, stämmer det? Dom har ju ytterkläder dom alltid använder som dom har på sig när dom åker dit. Har jag någon skyldighet att betala kläder som han anser att dom ska ha där? Det är kläder som inte kommer användas hos mig utan bara där.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar kring reglerna för underhållsskyldighet för kläder när den andra föräldern betalar underhållsbidrag.

Regler kring underhållsskyldighet m.m.

Som förälder är du skyldig att se till att barnet har det saker som är skälig med hänsyn till barnets behov (7 kap. 1 § Föräldrabalken). Enligt denna underhållsskyldighet är du skyldig att se till att barnet har mat, kläder och andra saker som krävs för att barnets behov ska anses vara tillgodosedda. Enligt socialstyrelsens grundbok kring barns behov krävs att barn ges tillgång till "kläder som är anpassade till årstid och rörelsebehov" (s. 56, Grundbok i BBIC, https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2018-10-20.pdf).

Om en förälder betalar underhållsbidrag behöver denna föräldern inte tillse barnens behov ekonomiskt. Föräldern som betalar underhållsbidrag behöver därför inte köpa kläder till barnet.

Hur detta tillämpas i ditt fall

När barnen är hos deras pappa har du fortfarande underhållsskyldighet för att se till att de har kläder som är anpassade till årstid och rörelsebehov. I detta ingår att de inte är för kalla, för varma och att de passar barnen. Att barnen är hos den andra förälderna påverkar inte detta. Bedömningen angående om kläderna skulle kunna anses vara för kalla för vädret utgår dock inte från vad deras pappa tycker utan görs utav socialstyrelsen ifall deras pappa skulle anmäla saken till socialstyrelsen. Du får alltså själv bedöma om du tror att kläderna är tillräckligt varma för att de inte ska behöva frysa när de är hos deras pappa. När det kommer till skoterkläder finns det, så långt som jag kan hitta, inte skrivet i riktlinjerna att du har en skyldighet att stå för kläder som ska användas vid aktivitet som deras pappa vill göra med dem.

Om du vill läsa på mer om detta så rekommenderar jag socialstyrelsens allmänna riktlinjer:

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2018-10-20.pdf

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2018-10-21.pdf

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Jacob ÅbergRådgivare