Beslut om byte av skola vid gemensam vårdnad

Hej, drar det snabbt. Vi har gemensam vårdnad barnen är 7 och 9år. Vi ligger i vårdnadstvist sen 3mån tillbaka då jag vägrat skolbyten. Men nu helt plötsligt på skolavslutningen fick jag veta att barnens skolplatser där dom går är avslutade och hon har fått in dom på den skolan hon velat flytta dom till. Hur är detta möjligt?? Jag har sagt strängt nej till byten och har inte skrivit under något papper för det.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vårdnadsfrågor regleras i föräldrabalken

När två föräldrar har gemensam vårdnad om barn har dessa en rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter (6 kap. 11 § föräldrabalken). Detta innebär att ni föräldrar har en gemensam bestämmande rätt vad gällande beslut som inte rör enklare och daglig omsorg. Byte av skola är en ingripande åtgärd och därmed har inte dina barns mamma haft rätt att agera på detta sätt. Detta är ett sådan beslut som ska fattas gemensamt.

Skola ska inhämta båda vårdnadshavarnas inställning

Eftersom dina barns mamma trots det jag ovan beskrivit genomfört ett skolbyte för barnen och skolan inte tycks ha informerat sig om din inställning, så har skolan brustit i den skyldighet JO anser föreligga för grundskolor att utreda båda vårdnadshavares inställning innan de tar emot nya barn.

Jag rekommenderar dig att kontakta kommunen och informera om att skolan har brustit i sin skyldighet att inhämta din inställning.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare