Beslut om arbetsbefrielse

Jag har idag blivit uppsagd (på statlig myndighet) under min pågående föräldraledighet. Jag har begärt tjänstledigt tom 2015-08-31, vilket gör att min uppsägningstid(12 mån) börjar avräknas så snart jag är tillbaka. Avdelningen där jag arbetar upphör from 2015-01-01 och det har sagts att det kommer att fattas ett beslut senare (antar senaste dec- 14) om vi kommer bli arbetsbefriade. Min fråga är: Eftersom jag ensam kommer "finnas kvar" hos arbetsgivaren en längre tid efter att kollegornas uppsägningstid gått ut så undrar jag om det eventuella arbetsbefrielsebeslut omfattar mig trots att jag inte kommer vara i tjänst först långt senare ? Gäller ett arbetsbefrielsebeslut fortsatt oavsett när jag väljer att gå tillbaka? Eller är dessa beslut individuella??

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor såväl om uppsägningstid som om konsekvenserna av beslut om arbetsbefrielse regleras i Lagen om anställningsskydd (LAS), https://lagen.nu/1982:80. Lagen innehåller ingen direkt reglering av situationen du beskriver, men 13 § lyder som följer "Om arbetsgivaren har förklarat att arbetstagaren inte behöver stå till förfogande under uppsägningstiden eller en del därav...".

Det rör sig i grunden om individuellt beslut, och arbetsgivaren beslutar om vem som skall vara arbetsbefriad. Om beslutet skall röra alla som jobbade på din avdelning, är det dock väldigt osannolikt att det inte skulle omfatta dig, och i så fall innebär det att arbetsbefrielsen gäller för dig när din uppsägningstid börjar löpa.

Kort sagt förlorar du enligt LAS inte möjligheten till arbetsbefrielse bara för att din uppsägningstid börjar löpa senare, men det är arbetsgivaren som bestämmer om och när du individuellt blir befriad.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare