Besittningsskydd vid hyra i andra hand

Hej Jag har nyligen separarerat med två små barn, 2 och 3 år och är i ett desperat behov av ett boende, för mig och mina barn! Jag har möjligheten att få bo i en lägenhet, i 2 månader utan hyreskontrakt, då den tidigare hyresgästen redan har flyttat. Lägenheten ägs/förvaltas av ett stort kommunalt bolag, där jag sedan tidigare står i kö. Vad har jag för möjligheter att bo kvar i denna lägenhet, efter dessa 2 månader? Hur kan jag på bästa sätt göra anspråk på den? Helt enkelt, hur maximerar jag mina möjligheter att få bo kvar? Vill ju inte flytta igen. Jag antar att fastighetsägaren har all rätt, att byta ut låsen och slänga ut mig efter denna tid? Eller... ? Vad göra?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

När man som du hyr i andra hand uppstår besittningsskydd, dvs rätt att bo kvar i lägenheten, först när man hyrt i 2 år. Andrahandsuthyrning utgör således enligt Jordabalken 12 kap 45 § 1 p https://lagen.nu/1970:994#K12P45S1 ett undantag från det generella besittningsskyddet vilket gör att du inte kan kräva att sitta kvar i lägenheten när förstahandshyresgästen säger upp lägenheten.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare