Beräkning av kapitalvinstskatt vid försäljning av fastighet

Hej,

Hur fungerar det om man ärver en fastighet som, av den avlidne, köptes för 1 miljon och vill sälja denna till marknadsvärde vilket är 4,5 miljoner. Under åren så har den avlidne belånat fastigheten till 4 miljoner och det finns inga avsevärda förbättringsarbeten som har gjorts.

Ska säljaren då betala vinstskatt från 1 miljon till försäljningspriset 4,5 miljoner trots att man även tagit över ett bolån på 4 miljoner kronor?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid försäljning av fastighet saknar lånen betydelse för beräkning av kapitalvinstskatt.

Skatteberäkningen när du säljer fastigheten kommer se ut på följande sätt:

4 500 000 - 1 000 000 - mäklararvode - (ev. förbättringsutgifter) = Kapitalvinst

Kapitalvinsten x 0,22 = skatt

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare