Beräkna ränta enligt räntelagen

Hej! Jag har ett skadestånd att kräva ut för stöld som begicks den 7 juli 2013 och domen las den 6 november 2013. Skadeståndet ligger på 5721 kronor jämte ränta på beloppet enligt paragraf 6 räntelagen, hur kan jag rökna ut räntan på detta?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

I 6 § RänteL beskrivs hur räntan ska räknas fram. Det sker genom en räntefot som motsvarar gällande referensränta och därtill läggs åtta procent till. Ränta på ränta utgår inte.

På kronofogdens hemsida under fliken hjälpsidor hittar du ett verktyg som kan hjälpa dig med beräkningen. Där fyller du i datum, åtta procent som ränta och klickar i "vanlig ränta" samt "hänsyn till referensränteändringar". Då beräknas räntan fram på det sätt som föreskrivs i räntelagen.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare