FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/02/2018

Beräkna hyresrätts värde vid bodelning

Stort tack för svar, men jag hänger inte riktigt med...

En hyresrätt har ju inget värde, hur kan den då ingå i en bodelning? Du nämner även Bostadsrätt, och det handlar det inte om i detta fallet.

Har det ingen betydelse att att vi står båda på kontraktet sedan minst tre år och är vår gemensamma bostad, blir ju inget övertagande tänker jag som egentligen då bara ska tas bort från kontraktet.

Undrar jag igen, sorry!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En hyresrätt åsätts normalt inget värde. Detta beror på att det är straffbart att villkora om en ersättning vid övertagande av en hyresrätt (12 kap. 65 § jordabalken). Emellertid har denna fråga kommit att bli omstridd och inte helt okomplicerad att svara på. Det är alltså juridiskt oklart om, och i sådant fall hur mycket, ersättning som den övertagande maken ska kompensera den andra maken med.

Jag avråder dock från att ge eller ta emot ersättning för övertagande av hyresrätten. Det är mer gynnsamt om du och den andra parten på ett annat sätt försöker komma överens om en egendomsfördelning som tillgodoser era önskemål.

Vill du ha ett svar av personen som besvarade din förra fråga kan du lämna en kommentar under svaret du fick från den rådgivaren.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare