Benefikt hyresavtal.

Att avhysa ett barnbarn som är 21 år och fyller 22 i år. Fick bo hos mig tillfälligt. Vi har inget kontrakt. Hon flyttade hit 9 januari i år. Har endast betalt 500 kr för mat samt 1500kr som avbetalning på stor skukd. Vi har skrivit en skuldförbindelse som är bevittnad. Hon har jobb och får sin första lön den 25/4 17. Hon mår inte bra psykiskt och jag är rädd för henne då hon är aggressiv. Som mormor har jag velat hjälpa henne. Jag är 70 år och sjuk.

Min fråga: kan jag ställa henne på gatan utan att få repremand. Hon har inte mycket saker här. Kan jag förvara hennes saker hos min son? Hon Har vägrat hjälp på psyk. Även hjälp hos soc.

Tacksam för råd

MVH Ylva Tönnvik

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett barnbarn som inneboende
Till att börja med så kan det vara bra att reda ut att det i svensk lag inte finns någon skyldighet att ta hand om myndiga släktingar som inte har möjlighet att tillvarata sina egna behov. Det som däremot kan vara värt att se närmre på är huruvida ditt barnbarn har rätt till en uppsägningstid.

Själva avtalet
Vad gäller hyresavtal så regleras de i 12 kap. Jordabalken, den kan du läsa här. Men för att reglerna i kapitlet ska vara tillämpliga så måste en ersättning utgå från hyresgästen till hyresvärden. Vad jag förstår så har de 500 kronorna hon betalat varit avsedda endast för mat och inte för att hon fått bo hos dig. Resterande 1500 kronorna har inte heller ett samband med hyresavtalet vilket betyder att hyresavtalet är ett så kallat benefikt hyresavtal. Föregående innebär att uppsägningstiderna i 12 kap. Jordabalken inte blir tillämpliga.

Benefika hyresavtal
Dessa avtal regleras delvis i 7 kap. Jordabalken, den kan du läsa här. Vad gäller uppsägandet av en nyttjanderätt så finns inget mer reglerat än att det ska finnas en skälig uppsägningstid. Ofta har man sagt att denna kan vara mellan 6-12 månader. På grund av omständigheterna i ditt fall så tror jag att uppsägningstiden kan bli väsentligt kortare. För att inte hamna i en rättslig tvist skulle jag ändå rekommendera dig att ge ditt barnbarn någon månad för att försöka hitta annat boende. Men utöver en skälig uppsägningstid så har du ingen skyldighet att ha hennes om inneboende.

Lycka till med allt!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare