FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/08/2020

Belastningsregister - ringa stöld

Hej,

Under 2018 blev jag dömd för ringa stöld i butik - om jag förstått det rätt att ringa stöld gäller om värdet var under 1000 kr? Då ska ju preskibtionstiden vara 2 år efter domen om jag förstått saken rätt.

Påföljden blev då böter, kommer uppgiften att försvinna från belastningsregistret efter 2 år då också?

Tack på förhand och för en bra sida!

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer brottsbalken och belastningsregisterlagen att bli aktuell.

Precis som du har angett i din fråga är preskriptionstiden för ringa stöld 2 år, 35 kap. 1 § första stycket brottsbalken. I och med att du har blivit dömd för ringa stöld och har fått betala böter, så innebär det att ditt namn kommer att finnas med i belastningsregistret i 5 år, 17 § p. 9 lag om belastningsregister. Efter 5 år det vill säga år 2023 så gallras ditt namn från belastningsregistret.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rahime DumanRådgivare