Behovsanställning uppsägning

Jag undrar angående en behovsanställning som jag hade. Fast jag var schemalagd blev jag utan jobb då jag pratade med chefen och han meddelade att han tyvärr inte hade mer jobb till mig. Kan han göra så utan någon som helst förvarning? Var inte fackansluten under anställningen får man driva eventuell tvist själv då?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Behovsanställning är inte reglerat i lag och för att utröna vilken uppsägningstid som krävts i ditt fall måste vi närmare beakta hur anställningsavtalet utformats. En behovsanställning kan vara tills vidare eller på begränsad tid. Om det i ditt avtal stod att du var behovsanställd till och med ett visst datum så ska detta läsas som att du hade en visstidsanställning. Om du hade en visstidsanställning och ingenting annat avtalats är huvudregeln att du inte kan sägas upp i förtid utan alltså har rätt att jobba den schemalagda tiden.

Om din behovsanställning istället ska ses som en tillsvidareanställning (om du är schemalagd utan slutdatum) gäller Lag om anställningsskydd (LAS) 11§. Av paragrafen framgår att minst en månads uppsägningstid gäller (kan bli längre om du jobbat längre än 2 år hos arbetsgivaren).
Tilläggas kan att om du jobbat hos arbetsgivaren totalt två år eller mer under den senaste femårsperioden så ska din anställning ansetts ha övergått i en tillsvidareanställning vilket framgår av 5§ LAS.

Att med omedelbar verkan avsluta din anställning trots att du haft schema låter tveksamt ur arbetsrättslig synpunkt. Den enda situation jag kan tänka mig där detta är tillåtet är om din anställning egentligen är ett vikariat (förtäckt av rubriken behovsanställning) med villkoret att anställning ska upphöra när den ordinarie personen är tillbaka i tjänst, detta ska i så fall framgå av ditt avtal och tycks inte vara fallet för dig.

Då du inte var fackligt ansluten är du dessvärre hänvisad till att driva tvisten själv eller att på egen hand anlita ombud. Detta kan bli kostsamt eftersom förloraren av tvisten får betala både sina egna rättegångskostnader och motpartens. Arbetstagare som inte är med i en fackförening har dock möjlighet att få allmän rättshjälp i en arbetstvist. Rättshjälpen täcker det egna biträdets arvode men inte motpartens rättegångskostnader och är dessutom i princip begränsad till 100 arbetstimmar. Arbetstagaren får inte heller ha en högre beräknad årsinkomst än 260 000 kr. Även om det låter som att du har fått en tveksam arbetsrättslig behandling råder jag dig att låta en advokat läsa ditt anställningsavtal innan du påbörjar en eventuell tvist för att minimera dina risker, men inte heller en advokat kan garantera tvistens utgång.

Lag om anställningsskydd hittar du här.
Rättshjälpslagen hittar du här.

Du är även välkommen att höra av dig till oss igen med en mer detaljerad beskrivning av ditt arbetsavtal för att möjliggöra en mer individuell bedömning.

Mvh

David IngvarssonRådgivare