Behövs äktenskapsförord för att min enskilda egendom bara ska tillfalla mina egna barn?

Min mor vill skriva testamente att hennes egendom tillfaller som enskild egendom till hennes barn. Eftersom jag är gift med en man som har 2 barn från tidigare äktenskap och sedan har vi 3 gemensamma barn. Om min man avlider innan mig vill vi att arvet efter min mor inte tillfaller till hans barn utan till våra gemensamma barn efter mig. Behöver även jag skriva äktenskapsförord? Hur gör vi på enklaste sättet?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara den här frågan kommer jag använda regler kring äktenskap i äktenskapsbalken (ÄktB) och regler om arv i ärvdabalken (ÄB).

Enskild egendom ingår inte i bodelningen

När en make dör ska man genomföra en bodelning. (9 kap.1 § ÄktB) I bodelningen ingår bara giftorättsgods, vilket är all egendom du och din make har har förutom eran enskilda egendom. (10 kap. 1 § ÄktB)

Enskild egendom är bland annat egendom som du har fått genom testamente med villkoret att den skall vara din enskilda egendom. (7 kap. 2 § ÄktB) Om din mamma alltså skriver i ett testamente att hennes egendom ska tillfalla hennes barn som enskild egendom så gäller det. Du behöver inte skriva äktenskapsförord om att egendomen ska vara din enskilda så länge det redan står i din mors testamente.

I och med att egendomen din mor testamenterat till dig som enskilda egendom inte kommer ingå i bodelningen när du eller din make dör, så kommer inte din makes barn få någon del av din enskilda egendom från hans arv.

Din mans barn har inte rätt till ditt arv

Ditt arv kommer bestå av din del av bodelningen + hela din enskilda egendom. De som har rätt att ärva i första hand när du dör är dina bröstarvingar. (2 kap. 1 § ÄB) Dina bröstarvingar är dina egna tre barn. Din mans två barn har alltså inte någon legal rätt till ditt arv.

Om du dör före din man så ärver dock han hela ditt arv med förtur framför dina barn. (3 kap.1 § ÄB) Det betyder alltså att din make ärver allting framför dina tre barn och att dina barn får ut ditt arv först när även din make dör. (3 kap. 2 § ÄB)

Vad ni enklast kan göra

För att din mans egna barn inte ska få din enskilda egendom räcker det alltså att din mamma skriver i sitt testamente att hon vill att hennes egendom tillfaller hennes barn som enskild egendom. Det skadar dock aldrig att även förtydliga din vilja i ett eget testamente som uppger hur du vill att ditt arv ska fördelas. Ett testamente kan du enkelt upprätta via Lawlines onlinetjänst http://www.lawline.se/avtal/testamente

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare