Behöver särkullbarn återbära en del av arvslotten om bröstarvingarna får lägre avslott?

Hej Min mamma har avlidit i år och hennes make avled för 3 år sedan. Han hade tre barn innan. Dom hade skrivit ett testamente med fri förfoganderätt. Hans barn krävde sin laglott som dom fick vid arvsskiftet och som beräknades bl a med en värdering av huset som mamma bodde kvar i till sin bortgång som då värderades till 1 400 000 kr. Huset är nu sålt men till ett lägre pris: 1 000 000 kr. Hur blir det vid detta arvsskiftet? Har dom fått för mycket pengar i arv då? Ska det regleras och hur går det till i så fall? Mvh Susanne

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan är om särkullbarnen från din mammas avlidne make har fått för mycket i arv efter deras pappas dött.

Särkullbarn

Särkullbarn har enligt 3 kap. 1 § ÄB rätt att få sitt arv direkt efter att föräldern avlidit.

Med tanken på att din mamma och hennes make hade egna barn behöver hans egna barn inte invänta deras arvslott tills dess att din mamma gått bort.

Bodelning

Innan särkullbarnen får sin arvslott brukar en bodelning förättas av den efterlevande maken, enligt 9 kap. 5 Äktenskapsbalken. Bodelningen underlättar förståelsen och uppdelningen av makarnas egendom. Det är efter bodelningen som pappans kvarlåtenskap lättare kan värderas och fördelas.

Jag förutsätter att bostaden vid bodelningen var värd 1.4 miljoner och att det senare, efter bodelningen, sjunkit i värde. Risken för att bostanden sjunkit i pris är något som man får ta, det är inget som kan komma att påverka särkullbarnen efter att det fått deras arvslott.

Har särkullbarnet fått för mycket?

Nej, särkullbarnens avslott utgick från tidpunkten då arvsskiftet ägde rum. Det faktum att bostadens värde senare minskadet utgör inget ansvar för särkullbarnen att återbäta sin arvslott efter att mottagit det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Nelly Starkengren

Rådgivare

Nelly StarkengrenRådgivare