FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/04/2018

Behöver man betala skatt vid bodelning (Sambo)?

Hej!

Jag och min Sambo har separerat, vi har kommit överens om att jag ska köpa ut honom ur lägenheten och för hur mycket.

Vilket sett är bäst att :

1) han skriver över hans del i lägenheten på mig som en gåva.

Han får summan pengar som vi kommit överens om på sitt konto överfört från mig. Eller från någon av mina närstående.

Får man göra så? tillkommer någon skatt för honom eller mig?

2) Vi skriver papper på att jag köper ut honom, han får sin summa som vi kommit överens om på sitt konto.

Tillkommer någon skatt för mig eller honom på den summan ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga behöver jag använda mig av två lagar. Sambolagen (SamboL) och Inkomstskattelagen (IL).

En gemensam bostad är samboegendom och ska därför ingå i Bodelningen (3 § SamboL). Som jag förstår din fråga är poängen att din sambo ska få ersättning för sin halva av bostaden. Förvärv genom bodelning är skattefria (8 kap 2 § IL), dvs om du köper din sambos halva behöver ingen av er betala någon skatt. Det finns alltså ingen anledning att göra några komplicerade avtal, gåvobrev eller liknande. Försäljningen kommer att vara skattefri.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare