Behöver jag vidta några åtgärder för att få ut mitt arv?

Min farfar har gått bort och jag benämns som särkullbarnbarn i testamentet. Jag har dock inte haft kontakt med den sidan av familjen överhuvudtaget - men kan inte tacka nej till pengar. Behöver jag vidta några åtgärder för att få del av dessa pengar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om huruvida man behöver vidta några åtgärder för att få ut sitt arv. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan. Regler om arv och testamente finns i ärvdabalken (ÄB). Det framgår dock inte av din fråga huruvida din farfar angett i sitt testamente att du ska ärva pengar från honom eller inte (det framgår bara att du omnämns i hans testamente). Jag kommer dock utgå från att så är fallet eftersom du senare frågar om hur du ska få ta del av dessa pengar. Om jag har tolkat dig fel får du gärna återkomma med en ny fråga och förtydliga omständigheterna något.

Ett testamente går som utgångspunkt före den legala arvsordningen (notera att det finns en del undantag till detta, men inga som torde vara relevanta för din fråga). Det innebär att om testatorn skrivit ett testamente som ger dig rätt att ärva pengar gäller detta även om du kanske inte skulle ha rätt till det genom den legala arvsordningen. När man tolkar innehållet av ett testamente ska man utgå från testatorns verkliga vilja (10 kap. 1 § ÄB). Det indikerar att det viktigaste är att arvet fördelas på det sätt som testatorn velat. Det spelar därför ingen roll att du inte har kontakt med din farfars sida av familjen. Om din farfar testamenterat pengar till dig har du rätt till dessa oberoende av var resten av familjen tycker eller vill. Du ska då inte behöva vidta några åtgärder för att få del av pengarna, utan detta ska dödsbodelägarna eller en särskilt utsedd testamentsexekutor se till (19 kap. 1 § ÄB).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare