FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/08/2022

Behöver jag vara helt nykter när jag har alkolås?

Hej, jag har alkolås och har gjort de tester och prov man skall. Fick 2 år med alkolås och skall inkomma med 4 prover under första 6 månader perioden. Har försökt söka på IT om vad som gäller med nykterhet? Skall man vara totalt nykter? Läser lite olika uppfattningar om detta, vad gäller? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt Transportstyrelsen gäller följde i ditt fall då du fick villkorat 2 år med alkolås:

Du som har beviljats alkolås och har fått en villkorstid på två år ska skicka in läkarintyg och provresultat efter sex månaders observationstid och därefter efter ytterligare tolv månaders observationstid. Varje observationstid ska omfatta minst fyra prover för alkohol. Din intygsskrivande läkare avgör om provtagning för andra substanser än alkohol behövs. (se här)

Vad jag förstår det som behöver de prover du lämnar visa att du inte är berusad, men att det inte finns något krav på total nykterhet. Jag rekommenderar dig dock att kontakta Transportstyrelsen för att vara helt säker på vad det är som gäller.

Med vänlig hälsning,

Linnéa HanssonRådgivare