Behöver jag som arbetsgivare skriva arbetsgivarintyg trotts att tid passerat?

Hej!

Jag undrar om det finns någon tidsbegränsning för hur lång tillbaka i tiden man som arbetsgivare behöver utfärda arbetsgivarintyg? Får ofta förfrågningar av folk som varit timanställda hos oss för flera år sedan, typ 2013-2014 och det är ganska tidskrävande att sitta och ta fram så gamla uppgifter. Har vi en skyldighet att ta fram så gamla uppgifter, vem är det som efterfrågar sådant? Känns inte som relevanta uppgifter längre.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

Enligt lag om arbetslöshetsförsäkring 47 § 2 stycket har du som arbetsgivare en skydlighet att lämna intyg om anställning. Enligt praxis har du som arbetsgivare också en skyldighet att lämna ut ett sådant intyg på en arbetstagares begäran. Det finns ingen tidsgräns inskriven i lagen, men om arbetsgivaren kort tid efter det att anställningen upphört kunde sluta att lämna intyg skulle ju syftet med lagen förfelas. Det finns ingen sanktion för arbetsgivare som inte lämnar intyg, men det kan ju innebära att du som arbetsgivare blir indragen i tidskrävande juridiska processer som du sedan ändå förlorar. Sammantaget blir det kanske ändå mindre tidskrävande att bara skriva intygen.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare