Behöver jag skriva ett avtal för ett hus som jag köpte innan jag träffade min sambo?

Hej, min dotter köpte ensamt ett hus för två år sedan. Hon träffade en kille för ett år sedan och planera nu att flytta ihop. Behöver hon skriva några dokument för att gardera sig i framtiden ifall de skulle gå isär så att hon inte riskera att dela på huset med sambon? I så fall vad ska hon för papper?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om samboförhållande regleras i sambolagen (SamboL).

Ett samboförhållande kan upphöra genom att samborna flyttar isär (2 § SamboL). När samboförhållandet upphör kan någon av samborna begära bodelning senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Bodelning innebär att samboegendom fördelas mellan samborna (8 § SamboL)

Samboegendom är sambors gemensamma bostad och bohag. För att en egendom ska anses som samboegendom krävs det att egendomen har förvärvats för gemensam användning. (3 § SamboL). Med gemensam bostad omfattas fast egendom (ett hus), bostadslägenhet m.m.(4 § SamboL)

Eftersom din dotter köpte huset innan hon träffade sin kille har den inte förvärvats för gemensam användning. Hennes hus är därför inte vara samboegendom och kommer inte, som huvudregeln, ingå i bodelningen.

Om huset är en bostadslägenhet kan hennes sambo ha rätt till att överta den om deras samboförhållande skulle upphöra. Detta skulle förutsätta han bäst behov av bostaden och om ett sådant övertagande med hänsyn till omständigheterna är skäligt. Om samborna inte har eller har haft barn tillsammans gäller detta endast om synnerliga skäl talar för det. Denna rätt gäller undantagsvis. (22 § SamboL)

Sammanfattningsvis behöver din dotter inte skriva under några dokument om huset, på grund av att den inte kan bli föremål för någon bodelning.

Om du vill ha mer rådgivning kan du ringa till oss på 08-533 300 04 eller skicka in en expressfråga!

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare