FrågaSKATTERÄTTArvsskatt03/10/2023

Behöver jag betala amerikans arvsskatt på svenskt arv?

Har skattehemvist i USA (amerikanska och svensk medborgare) bor i Sverige. Ärver min svenska far. Betalar ingen arvsskatt i Sverige. Men hur blir det med USA måste jag betala arvsskatt till dem? Låter ju som ett dåligt skämt, men man vet aldrig. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I USA betalas normalt ingen arvsskatt på utländska arv. Om det är så att arvet utgör fast egendom, exempelvis ett hus, som är beläget i USA, kan du dock behöva betala amerikansk skatt. Det kan även finnas gränsbelopp att förhålla sig till. Då jag har begränsad kunskap kring amerikansk skattelagstiftning rekommenderar jag dig därför att ta kontakt med Skatteverket för mer rådgivning.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare