Behöver jag alltid invänta båda mina föräldrars död för att få ut mitt efterarv?

Hej, min mamma har en fastighet som hon fått i gåva som enskild egendom från hennes nu avlidna föräldrar. Min pappa har två särkullsbarn sedan tidigare. Om min mamma går bort först kommer jag och min helsyster att få vänta på vårt arv tills även pappa går bort (efterarv enligt 3 kap 1§ Ärvdabalken (ÄB)). Så till min fråga. Kan jag och min syster genom ett testamente från mamma ärva fastigheten (hennes enskilda egendom) direkt vid hennes frånfälle eller kommer vi alltid att behöva invänta även pappas bortgång och därmed vårt efterarv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Precis som du säger så innebär 3 kap. 1 § ärvdabalken att efterlevande make ärver före gemensamma barn. Du och din syster får enligt denna regel vänta med att få ut ert arv efter er mamma, tills er pappa också har gått bort. Denna regel gäller dock bara så till vida det inte finns något testamente. Efterlevande make har på så sätt ingen laglottsskyddad rätt.

Svar på din fråga
Ja, du och din syster kan genom ett testamente som er mamma upprättar ärva fastigheten direkt vid hennes frånfälle. Ni behöver alltså inte alltid invänta även er pappas bortgång för att få ut ert efterarv efter er mamma.
När väl er pappa avlider och ni ska få ut resterande efterarv efter er mamma, kommer detta istället värdemässigt att minska med så mycket som fastigheten var värd, 3 kap. 2 § ärvdabalken.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Linn GerhardssonRådgivare