Behöver en bodelning ske om makarna har två gemensamma barn?

På Skatteverkets hemsida kan följande läsas:

"När bodelning ska ske med anledning av den ene makens död inträder dennes legala arvingar och universella testamentstagare i den avlidnes ställe. Bodelningen förrättas då mellan dem och den efterlevande maken. Efterarvingar deltar inte i bodelningsförrättningen.

Är efterlevande make ensam arvinge ska bodelning inte ske."

Hur skall detta tolkas om det "bara" finns två gemensamma barn (efterarvingar); behöver en bodelning ändå göras?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Behöver en bodelning göras?

Din fråga aktualiserar äktenskapsbalken,(ÄktB), och ärvdabalken,(ÄB). Enligt 9 kap. 1§ ÄktB ska en bodelning ske då äktenskapet upplöses genom dödsfall eller skilsmässa. Om makarna endast har enskild egendom behöver en bodelning inte ske, 9 kap. 1§ ÄktB. Bodelning ska ske innan arvet fördelas enligt 23 kap. 1§ ÄB.

Hur sker en bodelning?

I bodelningen ska tillgångar som fanns vid brytdagen ingå, dvs. tillgångar som fanns då maken dog, 9 kap. 2§ ÄktB. I bodelningen ingår makarnas giftorättsgods, 10 kap. 1§ ÄktB, men inte enskild egendom 7 kap. 1-2§ ÄktB. Först beräknas den döde makens dödsbo och den efterlevande makens andelar i boet, 11 kap. 1§ ÄktB. Därefter avräknas från makens giftorättsgods skulder som fanns den dag maken dog, då äktenskapet upplöstes, 11 kap. 2§ ÄktB. Därefter lägger man ihop giftorättsgodset och delar det på två, i enlighet med likadelningsprincipen, 11 kap. 3§ ÄktB. Den efterlevande maken har sin andel av bodelningen med full äganderätt. Det innebär att egendomen ägs helt fritt utan begränsningar.

Efterlevande makes och gemensamma barns rätt till arv?

Efterlevande maken har rätt till arv direkt enligt 3 kap. 1§ 1 stycket ÄB. Gemensamma barn (bröstarvingar) får sin del av arvet i efterarv när den andra maken dör enligt 3 kap. 2§ ÄB och 2 kap. 1§ ÄB.

Slutsats

Utgångspunkten är att en bodelning ska göras om ett äktenskap upplöses genom dödsfall eller skilsmässa, såvida det inte finns andra omständigheter i ett enskilt fall som tyder på annat. En bodelning bör också göras om det finns två gemensamma barn.

Om du har några ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare