FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt15/11/2017

Behöver ej betala annan persons advokat efter bodelning

Hej!

Min syster har precis genomgått en skilsmässa där bodelningen inte funkade alls.

Exmaken vill ha huset, allt i huset och bilarna. Min syster har kämpat mycket för att överhuvudtaget få någonting från huset och tillslut gick han med på att ge henne några saker. Men absolut inte av värde.

Han har från början anlitat en advokat. Varje gång vi ställde en fråga till exmaken hänvisade han till sin advokat. Han ville alltså inte svara på några frågor eller ens prata med min syster eller mig.

Min syster gick tillslut med på ett avtal med dem få saker hon skulle få för att slippa bråka mer och hon hade inte ekonomi för att själv anlita en advokat för att få sin rätt i det hela. Och en bodelsförättare hade blivit för kostsamt det med.

Nu har exmaken skickat en egenskriven faktura till min syster och begär att hon ska betala hälften av hans advokatkostnader.

Och det känns ju såklart helt orimligt då min syster inte haft något avtal med någon advokat över huvudtaget.

Hur ska hon bestrida denne egenskrivna fakturan från sin Exman? Hon har väl inga skyldigheter att betala för hans advokat?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det du antar är helt rätt, att din syster skulle betala för halva advokatkostnaden från hennes exman stämmer inte.

Det kommer ur den rättsliga principen om att det är inte möjligt att binda tredje man. Det är alltså inte möjligt för två personer att komma överens om vad en tredje person ska göra. Det är alltså din systers exman som måste betala för sina advokatkostnader, inte din syster.

Det bästa sättet att bestrida den här fakturan på är att skicka och skriva att hon inte tänker betala den eftersom att det är inte hennes ansvar att betala den någonstans där det sparas, eller så att ni kan bevisa att ni bestridit den. Ett förslag är att skicka ett sms eller meddelande på sociala medier, eller både och.

Vad din systers ex-make kan göra efter det är att skicka ett betalningsföreläggande från kronofogden. Då kommer kronofogden att skicka ett brev till din syster där de kräver betalning. Även här gäller att inte betala fakturan och om en sådan kommer så måste din syster höra av sig till kronofogden och säga att hon bestrider fakturan, alltså att hon inte kommer att betala den.

Vill din systers exman fortfarande försöka få er att betala fakturan så måste han väcka talan i domstol. En sådan talan är helt fruktlös och ingenting ni egentligen behöver oroa er för. Då kan ni eventuellt kallas till muntlig förberedelse där de kan försöka få din syster och hennes exmake att komma överens, men då gäller det bara att stå på sig och säga att hon inte kommer att betala den fakturan.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare