Behöver ärvd egendom som enligt testamente är enskild registreras?

Jag har ärvt c:a 1 000 000 kr efter min mor. I testamentet står det att det och framtida avkastning ska vara

min enskilda egendom. Pengarna sitter på ett bankkonto idag.

Behöver det här registreras på något sätt.

Hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan om vad som är enskild egendom och hur detta fungerar regleras framför allt i äktenskapsbalken (ÄktB).

Av ÄktB 7:1 framgår att en makes egendom är giftorättsgods såvida det inte på något sätt framgår att den ska vara enskild. Huvudregeln är alltså att all makars egendom är giftorättsgods. I ÄktB 7:2 föreskrivs dock möjligheterna till att göra egendom till enskild egendom. I detta fall är det punkten 4 i 7:2 äktB som är tillämplig. Denna punkt föreskriver att egendom ska vara enskild då en make ärvt egendom och arvlåtarens (den avlidnes) testamente föreskriver att den ärvda egendomen ska vara enskild.

Denna punkt är därmed direkt tillämplig på detta fall och gör att egendomen är enskild. För detta behöver den inte registreras.

Det som är viktigt att tänka på är att inte sammanblanda din enskilda egendom (dessa 1 miljon kr) med giftorättsgods. Det är viktigt att det går att urskilja vilken av din egendom som är enskild respektive giftorättsgods. Du bör därmed hålla dessa avskilda från giftorättsgods.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Tveka inte att fråga igen eller att kommentera nedan om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare