Behåller man anställningsår om man byter arbetsplats?

Om jag vill byta jobb till ett annat apotek i samma stad som är samma apotekskedja behåller jag mina 20 års sammanlagda arbetsår inom apoteket då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag antar att du menar de arbetsår som är relevanta vid fastställande av turordning vid uppsägningar. Om min tolkning är rätt regleras svaret i LAS men beror på hur apoteket organiserar sin verksamhet.

Så länge det är samma arbetsgivare (förmodligen ett aktiebolag) så kommer du få behålla din sammanlagda anställningstid (LAS 22§ 4st). Detsamma gäller ifall det är inom samma koncern.

Om det skulle röra sig om ett franchiseupplägg, dvs att varje apotek är en egen arbetsgivare som bara hyr varumärket, skulle förmodligen inte anställningstiden följa med. Detta har dock inte prövats av Högsta domstolen vad jag vet så mitt svar är inte säkert.

Eftersom arbetsrätt generellt är dispositivt till den anställdes fördel kan du i anställningsavtalet med det nya apoteket be om att det ska stå att du får tillgodoräkna dig åren på det gamla. På så vis försäkrar du dig att det inte blir någon tvist om saken.

Jag hoppas detta svarar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare