Begäran om enskild vårdnad

Fyller 17 i år och är bosatt hos min pappa dock har mina föräldrar gemensam vårdnad. Jag vill inte att min mamma ska stå som vårdnadshavare överhuvudtaget, vilket min pappa går med på men inte min mamma. Hur ska jag göra? Räcker det med att jag inte vill ha henne som vårdnadshavare(bor trots allt enbart hos min pappa)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När beslut fattas som rör frågor om ett barns vårdnad ska dessa alltid utgå från barnets bästa, 6 kap. 2a § föräldrabalken(FB). Relevanta faktorer som beaktas i bedömningen är om det finns risk att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp, det finns en risk för bortförande, kvarhållande, eller far illa på annat sätt. Barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna är också en viktig aspekt. Hänsyn ska tas till barnets vilja med beaktande av ålder och mognad.

Som huvudregel står ett barn under båda sina föräldrars vårdnad, 6 kap. 2 § 1 st FB. Utgångspunkten är alltså att vårdnaden är gemensam. Rätten kan på begäran av en förälder besluta om ändring av vårdnaden, det vill säga att din far kan i domstol föra talan om att vårdnaden ska vara enskild, 6 kap. 5 § FB. Avgörande i de flesta domar angående enskild vårdnad är om det föreligger samarbetssvårigheter mellan föräldrarna. Som jag tidigare nämnt ska barnets bästa alltid stå i centrum och din vilja kan tillmäta betydelse i fallet. Vid missbruk eller försummelse av vårdnaden, kan även socialnämnden föra talan om att rätten ska ge den ena föräldern enskild vårdnad, 6 kap. 7 § FB. Det ska då vara en brist i omsorgen som kan medföra bestående fara för barnets hälsa eller utveckling. Ett annat scenario är att rätten dömer till ensam vårdnad på grund av att en av föräldrarna är varaktigt förhindrade att utöva vårdnaden över sitt barn, 6 kap. 8a § FB. Då dina föräldrar verkar vara oeniga i frågan om vårdnad har de även rätt till att få genomgå samarbetssamtal för att försöka nå enighet i situationen, 6 kap. 18 § FB.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Även om du inte vill att din mamma ska ha vårdnad över dig krävs det särskilda skäl för att din far ska få enskild vårdnad. Jag vill även poängtera att så fort du blir myndig, det vill säga fyller 18 år, har dina föräldrar inte längre någon rättslig vårdnad över dig och kommer inte längre att stå som vårdnadshavare, FB 6 kap 2 § 1 st FB. Om du tycker att situationen är ohållbar bör du rådfråga med din far eller kontakta någon inom socialtjänsten. Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du skulle ha några fler frågor är det bara att kontakta oss igen.

Mvh,

Victor EizykRådgivare