Kan man begära ut en dom om man endast har ett målnummer?

Kan man begära en dom om man vet målnummer men inte vilken domstol som tog upp målet? Alternativt kan man ta reda på vilken domstol som tog upp ett specifikt målnummer, för att sedan kontakta domstolen och begära domen? Mitt problem är helt enkelt att jag vet målnummret men vet inte vilken domstol som tog upp ärendet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vänder sig den enskilde, med sin begäran om att ta del av en dom, till en fel domstol har domstolen en skyldighet att vägleda individen till en rätt sådan (6 och 9 § förvaltningslagen). Mitt råd är därför att du vänder dig till en domstol och förklarar att du endast har ett målnummer. Domstolen kommer isåfall att vägleda dig till rätt domstol.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare