Bedrägeri - utbetalningar av bortgången anhörigs försörjningsstöd.

Hej min mor svensk medborgare åkte till Utomlands och dog där för 9 år sen.Hon hade försörjningsstöd. Jag brukar ta ut hennes pengar och ge till henne hela tiden. Mina syskon bad mig skickade pengar med de privata överföring kontor för betala hennes dyra sjukvården när hon blev sjuk där. Jag fick veta om dödsfallet efter 9 månader vilken betyder att pengarna som jag skickade gick till syskon.Syskon krävde också mig på begravning och sorgen och djuroffret kostnad på nästa 10 tusen dollar som jag skickat till dem. Jag vill min mor vila i fred och bad min syskon skicka dödsintyget och jag lämnade det till skatteverket. Jag visste inte om dödsdatumet för jag trodde på syskon blind och det var länge sen. Pensionmyndigheten skickade kravbrev 9 på nio månader fel utbetalning efter dödsfallet och brevet kom i maj 2014. skatteverket säger hon är inte registrerad som din mor och jag ansökt att bli hennes dotter men fick avslag och jag inte del av dödsboet.jag ringde till pensionmyndightet och sa att mor har ingen pengar och ni få vänta för jag ska kolla rätt datum för döden och dem har inte hört av sig ännu och jag kan inte kolla rätta datum nu och vet inte heller rätt datum..Jag vet att myndigheten hämtar nu alla kontoutdrag från hennes konto och ser alla uttag gjordes av mig i alla år.jag och mor delade på hyran 7000 kr vilken innebär hon måste betala mina hyror också 9 månader hon hade sina varor här kläder . Jag ska kontakt med pensionmyndighet och förklara det hela, och jag ska ber de hjälpa mig att dra av del eller hela begravningskostnaden och hyror av kravet som 63000 kr och jag vill säga också att jag blev lurat av syskon. Finns det någon risk mot mig på något sätt.att jag dragit ut dessa pengar? Har jag rätt till dessa avdrag för Begravning o hyran? . Vad tycker ni ska jag bäst göra nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att du under flera år har tagit ut pengar från din mammas konto och skickat dem till henne är inte brottsligt, eftersom du haft hennes godkännande till detta.

De utbetalningar på totalt 63 000 kr som har gjorts under 9 månader efter hennes bortgång har däremot skett felaktigt. Om du från början hade vetat om din mors bortgång men ändå fortsatt ta ut pengar från hennes konto hade du gjort dig skyldig till brottet bedrägeri. Bedrägeri innebär att man medvetet lurar någon att betala ut pengar till en själv på falska grunder. I det här fallet visste du ju däremot inte om att din mamma hade dött under de 9 månader du fortsatte ta ut hennes försörjningsstöd och skicka det till. Eftersom du inte gjorde detta medvetet har du därför inte gjort dig skyldig till något brott. Dina syskon har däremot gjort sig skyldiga till bedrägeri, eftersom de fortsatt ta emot din mammas försörjningsstöd även efter det att hon dött.

Du bör kontakta pensionsmyndigheten och förklara för dem att du under de fortsatte skicka pengar under de nio månaderna eftersom du trodde att hon fortfarande levde. Eftersom du har skickat pengarna i "god tro" har du inte begått något brott och är därför inte heller skyldig att betala tillbaka några av pengarna. Om pensionsmyndigheten inte skulle tro på dig och göra en polisanmälan bör du absolut berätta för dem att det är dina syskon som har fortsatt ta emot pengarna och att det är de som är betalningsskyldiga för de 63 000 kronorna. Du bör då också ge dem dina syskons kontaktuppgifter, din mammas kontonummer och annat som kan hjälpa polisen att bevisa att det är dina syskon som har gjort fel och inte du.

Om du har några frågor angående mitt svar som du vill få förtydligade går det bra att kontakta mig via e-post till filip.redin@gmail.com.

Vänligen,

Filip RedinRådgivare