Bedrägeri och ersättning

Hej för exakt ett år sedan blev jag utsatt för bedrägeri. Jag skulle sälja guld till värde 50 000kr till en kvinna som skulle överföra pengar till mitt konto. Eftersom det var okej för mig att ta en bild på hennes id kort så trodde jag på henne att hon skulle överföra pengarna. Hon visade också ett utskriven kvitto på att hon hade överfört pengarna till mitt konto. Jag inte gå till banken med henne eftersom det var en söndag. Jag har anmält det och har lämnat in all bevismaterial till polisen. Eftersom polisen inte har tid med mitt ärende så undrar jag om jag kan hyra en advokat som kan sköta ärendet. Jag undrar också om det kan ge bedragaren fängelse samt att om jag kan få tillbaka pengarna på något sätt. Bedragaren har tidigare skulder och polisen sa att hon används som en måltavla.

Hälsningar mardokh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag utgår ifrån att du menar "förundersökning" när du skriver "sköta ärendet". Förundersökningen inleds och sköts av åklagare eller polisen, enligt 23 kap. 3 § rättegångsbalken (RB). Du har alltid möjligheten att anlita ett ombud som kan föra din talan i en eventuell rättegång. Se 23 kap. 3 § RB, https://lagen.nu/1942:740#K23P3

För att kunna fällas för bedrägeri krävs det att gärningsmannen har vilselett dig och på så sätt fått dig att ge henne guldet, det ska även lett till vinning för henne och skada för dig, enligt 9:1 brottsbalken. Det högsta straffet för bedrägeri av normalgraden är 2 år.

Du kommer ev. kunna få ersättning för förmögenhetsskada i form av skadestånd som kan tas upp i samband med brottmålet på målsägandens (din) begäran, detta regleras i 22 kap. RB. Se 22 kap. RB, https://lagen.nu/1942:740#K22

Hoppas detta var till hjälp!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare