Bedrägeri och avtalsbrott

Hej!

Jag/vi har blivit av med en Camaro pga kontraktsbrott.

Det hela gick till på så vis att en man som presenterade sig som Tjhell och Company ville köpa vår bil för ca 90.000kr, vi möttes senare i Norrköping för att göra upp affären, varefter han ville betala "på faktura", i efterskott, något han aldrig gjorde.

Det finns ett bilföretag som heter Michell och Company, jag trodde det var detta företag han refererade till.

Anledningen till att jag gick med på betalning i efterskott var att vi skrev under ett juridiskt bindande kontrakt samt att jag litade på att han hade ett företag.

Mannen i fråga heter Michell Bessik, och senare fick jag reda på att denna Bessik-släkt tydligen är en välkänd skara bedragare som härjat i sverige under många år och bedragit 100tals personer.

Min fråga till dig är bara vad jag ska anmäla detta som?

Det är ju ett kontraktsbrott och mycket pengar involverade, men samtidigt är det ju ingen direkt stöld.

MVH

Andreas G

Lawline svarar

Hej Andreas,

Tack för att du vänder dig till Lawline för hjälp!

Det låter för mig som att du blivit utsatt för bedrägeri, och att du borde kontakta Polismyndigheten för att upprätta en anmälan. De borde kunde göra en förundersökning i syfte att utreda om det föreligger brott. Skulle en åklagare sedermera välja att väcka åtal kan du driva både som målsägande i brottet och för att få ersättning för bilen.

I annat fall så är köparen fortsatt skyldig att betala för bilen, ett mål du får driva genom en privat rättsprocess. I så fall skulle jag börja med att kontakta Kronofogdemyndigheten och ansökan om betalningsföreläggande (se länk här: BFL hos KFM). Skulle inte detta gå vägen så behöver du driva ärendet vidare i tingsrätt. Behörig tingsrätt i fallet är den tingsrätt där svaranden (personen du sålde bilen till) har sin hemvist (är folkbokförd), detta framgår av 10 kap. 1 § Rättegångsbalk.

Hoppas svaret har hjälpt dig!

Mvh,

Viktor SerbánRådgivare