Bedrägeri genom internetauktion

Hej! Jag har köpt en Louis vuitton väska på tradera (auktion på nätet) för 2500kr. Säljaren hade inget kvitto men lovade att den skulle vara äkta. Dumt nog trodde jag på det och köpte väskan. Blev chockad när jag fick hem en kopia och försökte såklart kontakta honom men utan respons. Ringde tradera om detta och granskade objektet och kunde även de se att den är falsk. Min fråga är om det är någon idé för mig att anmäla för honom för polisen? Får han nåt straff? Böter? Tacksam för svar! Hälsningar Rhoda

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att lura någon att tro att en väska är äkta (när den inte är det) och på så sätt förmå personen att köpa väskan till ett högre pris än personen hade betalat om den visste att väskan inte var äkta, kan utgöra bedrägeri enligt 9 kap. 1 § brottsbalken. Då kan såväl böter som fängelse komma i fråga, beroende på hur allvarligt brottet bedöms vara.

Det är alltid bra att kontakta polisen. Om du inte gör det, är chanserna såklart noll att saken utreds. Jag rekommenderar därför att du gör en polisanmälan. Det är såklart möjligt att polisen inte går vidare med ärendet, men det kan vara värt ett försök.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände mig till Lawline med din fråga! Vill du ha mer hjälp är du välkommen att kontakta vår juristbyrå. Kontaktinformation hittar du på Lawlines hemsida.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare