Bedrägeri eller bedrägligt beteende

Hej! Jag fick en villkorlig dom när jag var 16 år 2013 pga föracktelseväckande beteende och nu 2017 ska jag gå på förhör ang misstänkt för bedrägeri. Tror det handlar om att jag aldrig gav en tjej hennes konsertbiljett (400 kr). Vad tror ni kommer hända nu?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Vad krävs för att brottet bedrägeri ska anses ha begåtts?
Brottet bedrägeri förutsätter att gärningsmannen:

a) genom vilseledande,
b) förmår någon till en handling eller underlåtenhet, och
c) som innebär förmögenhetsöverföring (ekonomisk skada för den drabbade och ekonomisk vinning för gärningsmannen).

Detta står i brottsbalken 9 kap. 1 §.

Brottet bedrägligt beteende
Om det visar sig att bedrägerit som du är misstänkt för handlar om konsertbiljetten som orsakade den drabbade personen en ekonomisk skada på 400 kr så kan ditt handlande bedömas som "bedrägligt beteende".

Det är skillnad på straffet för bedrägeri och bedrägligt beteende
Det är skillnad på brottet bedrägeri (brottsbalken 9 kap. 1 §) och brottet bedrägligt beteende (brottsbalken 9 kap. 2 § första stycket). Straffet för brottet bedrägeri är fängelse i högst två år. Straffet för brottet bedrägligt beteende är böter eller fängelse i högst sex månader.

Hur blir det i ditt fall?
Den här typen av handlande som du beskriver i frågan kan komma att bedömas som bedrägligt beteende på grund av att skadans omfattning inte är så "stor" då det rör sig om ett belopp på 400 kr.

Det är dock svårt för mig att säga vad som exakt kommer att hända och hur domstolen slutligen kommer att döma. Jag antar dock att du är 20-21 år. Eftersom du är så ung så antar jag att domstolen kommer att försöka undvika att döma dig till fängelse i första hand. Utan de kommer nog att överväga om det är möjligt att döma ut ett mildare straff i första hand.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare