Bedrägeri alternativ förskingring

Jag o 3 kompisar gjorde en resa. Min kompis ville ha 14k/person o skulle boka fly, hotell, hyrbil för summan. Ytterligare 950kr för ett dyrt hotell och 305kr för basketmatch tillkom/pers också. I efterhand kan min kompis inte redovisa vad hyrbil kostade och han har även tagit dubbelt betalt för vad basketmatchen kostade samt saltat hotellnatten. Har fått fram att flyg/hotell/basket gick på 7955kr/pers. 7300kr från mig kan alltså inte kan redovisas. Han hävdar att allt stämmer men vägrar visa eller prata med mig mer. Egentligen är det dessutom 7300x4 som inte kan redovisas. Vad kan jag göra? Kan bevisa alla summor, flyg, hotell, hyrbil o basketmatch. Samt har smskonversation ang överföringar och även banköverföring till hans konto.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline!

Stöld samt de övriga tillgreppsbrotten är inte aktuella i detta fall med tanke på att ni gett pengarna till er "kompis". Således rör det sig inte om ett olovligt tagande! Istället torde det vara aktuellt med antingen bedrägeri eller förskingring.

1. Bedrägeri regleras i 9 kap. 1 §, se https://lagen.nu/1962:700. En förutsättning för att det skall bli aktuellt med detta brott är att er "kompis" genom ett vilseledande fått er att utge för mycket pengar. Han skall ha haft ett uppsåt till detta vid gärningstillfället, d.v.s. hans uppsåt måste ha varit att få er att betala för mycket pengar. Detta har i ert fall lett till en förmögenhetsöverföring genom att ni lidit skada och han fått vinning i form av det ekonomiska tillskottet.

2. Förskingring regleras i 10 kap. 1 §, se https://lagen.nu/1962:700. Detta blir aktuellt om det förelegat något form av avtal mellan er och att han därigenom fått pengar i sin besittning för att sedermera redovisa för dessa i form av de olika köpen Du redogjort för. Det föreligger helt klart en redovisningsskyldighet för er "kompis" som han inte helt och hållet har uppfyllt. Utan han har enbart redovisat för en viss del av de pengar som han lovligen erhöll. Detta har lett till en vinning för honom samt skada för er.

Jag har ovan kort redogjort för de två brott jag menar är mest aktuella att döma er "kompis" för. Min personliga uppfattning utifrån den information jag fått av er är att bedrägeri torde vara det mest aktuella.

Jag rekommenderar er är att göra en polisanmälan om brott och låta polisen inleda en förundersökning. I samband med detta är det väldigt bra om Du berättar och redogör för all den bevisning som Du har.

Om något är oklart eller om Du har fler funderingar är Du välkommen att höra av dig till mig. Du når mig bäst via email: Sabic92@me.com

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare