FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/04/2018

Beaktas reavinstskatt på aktier vid bodelning?

Hej och tack för en mycket bra sida!

Jag och min fru ska skiljas. Ansökan skickades in för en månad sen. Jag har redan köpt ett nytt hus och hon ska köpa ut mig ur vårt gemensamma hus. Jag har ett ganska stort aktiekapital som nu ska delas, men först ska aktierna säljas. Bodelning är planerad i april. Alla aktier finns i en depå som står på mig så det kommer bli jag som ska betala skatt på vinsten. Kapitalet är uppe i ca 4 miljoner och den "nya" skatten som kommer uppstå vid försäljningen kommer bli på runt 900.000 kr. som jag har räknat ut det. Min fråga är om skatteavdrag görs på det kapital som nu ska delas, precis som det görs vid hennes utköp av mig ur huset (skatt dras av den beräknade reavinsten som hon själv får betala vid en framtida försäljning)? Det vill säga, är det 3.100.000 kr som ska delas och jag får behålla 900.000 kr mer än henne som jag har till att betala den kommande kapitalskatten med?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt till Lawline med din fråga!

Det korta svaret är ja - det har fastslagits i Högsta Domstolens praxis.

HD uttalade i NJA 1975 s. 288 att hänsyn ska tas till reavinstskatt på fastigheter vid bodelning. Mot bakgrund av det fallet uttalade HD i NJA 2015 2015 s 588 att det framstår som konsekvent att även "ta hänsyn till latenta kapitalvinstskatteskulder avseende annan egendom som exempelvis aktier". Alltså ska man göra avdrag för "latent skatt" även vid aktieförsäljning.

Lawline RådgivareRådgivare