FrågaARKIVÖvrigt31/03/2023

Bättre rätt till hittegods

Får simhallen låna ut kvarglömda simkläder och simglasögon? Sonen glömde dyra simglasögon i simhallen. De lånade ut till ett barn som råkar gå i sonens klass. Nu har han tagit hem dem och gjort dem till sina egna. Vem har ansvaret och hur kan jag kräva tillbaka? Om jag tappar något ute eller på allmän plats betyder ju inte det att det är fritt fram att ta det och bruka det, så då borde det väl ännu mindre vara okej för simhallen att göra så? Vill ha tillbaka sonens 500 kronors simglasögon. Som privatperson får jag ju inte göra vad som helst med annans saker, får ju inte ens kasta det hur jag vill någon lämnar kvar sina saker..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar huruvida du kan få tillbaka din sons simglasögon från pojken som fick dessa av simhallen efter att din son lämnade kvar dessa i simhallen.

Frågan skulle även kunna omformuleras till ”vem av pojkarna har bättre rätt till simglasögonen”. Svaret på frågan finns i godtrosförvärvslagen.

Bättre rätt till simglasögonen

Vi kan nog anta att pojken i fråga varit i god tro om att simglasögonen var simhallens. Eftersom pojken troligen var i god tro kan anses ha gjort ett godtrosförvärv av simglasögonen och därmed fått bättre rätt till simglasögonen än din son enligt 2 §.

Bestämmelsen i 2 § innebär att en person som förvärvat en sak av någon som inte fick sälja saken ändå blir ägare till saken så länge han var i god tro kring denna omständighet.

Finns det något annat man kan göra?

Själva simglasögonen är alltså troligen förlorade. Det finns dock en möjlighet att begära ersättning från simhallen. Det finns nämligen en förpliktelse för den som har upphittat simglasögonen att anmäla fyndet till polismyndigheten samt att väl vårda hittegodset enligt hittegodslagen 1 § och 3 §.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare