FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll11/06/2017

Bättre ekonomi och underhållsbidrag

Hej, min sambo har 3 barn som han betalar underhållsbidrag för till sitt ex. Jag och min sambo bor i ett hus som vi äger 50/50 % av och funderar nu på att sälja. Min fråga är om vi går med vinst och "får pengar över" av husförsäljningen, kan det då hända att han måste betala mer i underhåll bara för att han tillfälligt har fått mer pengar på banken?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Frågor om underhåll regleras främst i 7 kap. i Föräldrabalken (FB), men finns även i 17-19 kap. i Socialförsäkringsbalken (SFB).

Underhåll
Till dess att barnen är 18 år skall föräldrarna som huvudregel svara för underhåll för sina barn efter var och ens förmåga, se FB 7:1 st. 1. Går barnet i skolan (gymnasiet) efter denna tidpunkt, är föräldrarna även underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock senast tills barnet fyllt 21 år, se FB 7:1 st. 2.

Vid beaktande av FB 7:1 tar man hänsyn till barnets behov och även hur föräldrarnas ekonomiska förmåga ser ut. Har den ena föräldern det bra ställt ekonomiskt har barnet rätt till samma ekonomiska standard även fast den bor hos den andra föräldern som kanske inte har samma ekonomiska standard.

Underhållsbidrag är ett individuellt belopp som den bidragsskyldige föräldern kan betala och som fastställs genom dom eller avtal (FB 7:2 p. 2). Detta innebär att om inget annat avtalas mellan föräldrarna och inget tas upp i domstol behöver din sambo inte betala mer under den perioden som han ”får pengar över”. Däremot är det viktigt att alltid beakta barnets bästa i alla frågor rörande barnen (FB 6:2 a) och enligt lagen samt praxis har barnen rätt till mer i underhåll då pappans ekonomiska standard ökar, men inte mammans. Underhållsstödet som istället betalas ut av Försäkringskassan ligger idag på 1 574 kronor och motsvarar ett minimum då barnens behov oftast sträcker sig utöver detta belopp.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Emma FurwedRådgivare