FrågaKÖPRÄTTKöplagen14/08/2014

Båt befäst med allvarligt fabrikationsfel

Jag har, som privatperson, köpt en båt på blocket av en annan privatperson. Båten är annonserad som en 2008:års modell och var vid tillfället prissatt som andra båtar av samma typ och årsmodell. Efter några månaders användning av båten upptäcktes ett allvarligt fel på den. Det visade sig att detta var ett fabrikationsfel som gällde samma byttyp men av 2007 års modell. När jag vidare undersöker detta visar det sig att båten är en 2007:a och har detta fabrikationsfel. Felet är inte av ringa karraktär utan innebär direkt livsfara att använda båten. Nu vill jag självklart häva köpet. Vilka möjligheter har jag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Att båten är befäst med ett fel synes av din beskrivning att döma vara ostridigt. Vilken typ av fel det rör sig om är dock svårare att bedöma då det vare sig kan utläsas vad som är avtalat eller exakt vilka uppgifter som lämnats (annat än båtens tillverkningsår). Hursomhelst torde den standard Du har fog att vänta dig vara hög då priset var genomsnittligt och båten är förhållandevis ny, varför åtminstone abstrakt fel torde föreligga (jfr. 17-19 §§ köplagen).

För att felet alls skall vara rättsligt relevant krävs emellertid att det förelåg redan vid avlämnandet/riskens övergång (det behöver ej ha manifesterat sig redan vid denna tidpunkt), att det ej upptäckts eller bort ha upptäckts av köparen vid undersökning av varan (att det var dolt) samt att reklamation skett i rätt tid (se 20, 21, 31 och 32 §§ köplagen).

Eftersom det här rör sig om ett fabrikationsfel synes det tveklöst ha förelegat vid varans avlämnande. Huruvida det bort ha upptäckts vid en undersökning är svårare att uttala sig om då en rad omständigheter påverkar köparens undersökningsplikt (däribland uppgifter lämnade av säljaren). Dock kan konstateras att undersökningsplikten som utgångspunkt ej varit mer ingående än för andra båtar av samma märke och modell tillverkade år 2008 i aktuell prisklass (endast normalt slitage bör ha anteciperats), varför det ej bör ha funnits skäl att vänta sig och sålunda särskilt undersöka ett allvarligt fel båtar av en annan årsmodell haft. Har det berörda felet varit tämligen enkelt att upptäcka vid en regelrätt undersökning är det dock betydelselöst att det i regel åtföljt äldre exemplar av aktuell båtmodell såvida inte säljaren utfäst att båten varit felfri i avsett hänseende. Säljarens lämnade uppgifter samt ev. friskrivningar och det köparen själv uppmärksammar vid undersökningen är följaktligen av avgörande betydelse för undersökningspliktens omfattning.

Vad beträffar reklamation anges i köplagens 32 § att sådan skall företas inom skälig tid från det att köparen upptäckt eller bort ha upptäckt felet (jfr. 31 § köplagen), dock senast två år från avlämnandet om ej säljaren ”handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder” (se 33 § köplagen). Den tid det tar att utreda sakförhållandena och förvissa sig om att felet ger rätt att yrka påföljd anses typiskt sett vara skälig (skäligt rådrum måste ges).

Har reklamation gjorts i rätt tid äger Du yrka påföljd (se 30 § köplagen). De påföljder som synes rimliga i detta fall är endera avhjälpande, prisavdrag eller hävning eftersom omleverans kan te sig närmast omöjlig då båten köpts begagnad av en privatperson. Observeras bör att säljaren har rätt att ”på egen bekostnad avhjälpa felet eller företa omleverans, om detta kan ske utan väsentlig olägenhet för [dig] och utan risk för att [Du] inte får [dina] egna kostnader ersatta av säljaren”, även om Du yrkar att köpet skall hävas (se 36 § köplagen). Vidare finns alltid möjligheten att istället för att häva köpet själv låta avhjälpa felet på säljarens bekostnad om denne ej fullgör sin skyldighet (se 34 § köplagen).

Först om avhjälpande (eller omleverans) ej kommer ifråga eller sker inom skälig tid efter reklamationen kan hävning ske (se 37 § köplagen) (då endast hävning tycks vara av intresse bortses här från prisavdrag). Därtill förutsätts att avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för dig samt att säljaren bort ha insett detta, vilket onekligen tycks vara fallet. Vidare fordras att Du upplyst säljaren om dina intentioner ”inom skälig tid efter det att [Du] märkt eller borde ha märkt felet, eller efter den tid för avhjälpande eller omleverans som kan följa av 37 §” (se 39 § köplagen).

Vad Du bör göra är sålunda att reklamera båten och yrka påföljd för att inte gå miste om din rätt. Notera dock att redogörelsen ovan i vissa delar förenklats då viss information saknats i din fråga, varför Du inte utan att ha utrett föreliggande oklarheter kan grunda ev. krav mot säljaren på det som skrivits.

Köplagen finner Du här.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare