Barns rätt till laglott

Hej! En enkel fråga som verkar vara komplicerad att hitta ett rakt svar på. Ang. laglotten som väl är den del som man inte kan testamentera bort från tex. särkullbarn undrar jag följande? Min sambo har två särkullbarn och sedan har vi ett gemensamt barn. Vi vill skriva ett testamente där jag ärver alla hennes tillgångar (och vise versa) som innebär att hennes särkullbarn skall få så lite som möjligt. Kan vi leka med tanken att min sambo efterlämnar 100.000kr. och min undran blir då: Hur mycket av det ärver jag i så fall? Hur mycket i procent är laglotten som barnen får dela på?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline

Laglotten är hälften av arvslotten (7:1 ÄB) (se här). I ditt exempel på 100 tkr utgör laglotterna 50 tkr. Eftersom din sambo har tre barn är varje laglott värd 50 tkr delat på 3, dvs. ca 16.6 tkr. Som du säger kan laglotterna inte testamenteras bort, vilket innebär att din sambo utan hinder av laglotterna kan testamentera 50 tkr till dig.

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare