Barns rätt till efterarv

Min mor avled för 8 år sedan-måste jag och min bror vänta till vår far avlider innan vi får ut vår arvsdel efter namma? Jag behöver pengar nu-är sjukskriven sen många år/

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

De regler som gäller i din situation finns i ärvdabalken, förkortad ÄB.

Jag beklagar din situation. Tyvärr så är lagen sådan att en make ärver före de gemensamma barnen och barnen har rätt till efterarv, vilket i din situation innebär att du får din mammas andel efter din fars död (ÄB 3:1). Detta gäller inte dock om någon av er skulle vara ett särkullbarn, alltså att er pappa inte är er biologiska pappa. I ett sådant fall skulle ni få ut ert arv efter er mamma direkt.

Hoppas att detta besvarade din fråga och hör gärna av dig igen om något var oklart

Jean NaboRådgivare