Barns boende

Hej, Jag har två barn och den yngsta är 2, 5 år. Det har förekommit mycket psykisk våld i relationen från pappan och han flyttade när den minsta var ett år. Jag tycker att den minsta har behov av att bo på ett ställe och jag tycker att jag har ett stabilt liv att erbjuda barnen. Det är otroligt svårt att samarbeta med pappan efter separationen, vad gäller det mesta kring barnen. Jag tycker det finns brister i omsorgen kring barnen och jag tycker han har svårt med empati med inslag av manipulation och mycket lögner. Vilka är mina chanser att få barnen att bo mestadels hos mig?

Lawline svarar

Hej,

Detta svar kommer vara av mer generell karaktär. Då det krävs mer information för att i det enskilda fallet kunna avgöra hur stora chanserna är för en förälder att kunna få barnet boende enbart hos sig själv.

Frågor om boende regleras i 6 kapitlet FB. Vid avgörande av frågor angående vårdnad, boende och umgänge är barnet bästa av väsentlig betydelse (6 kap 2a§ FB). Vad som är bäst för barnet är något som måste bedömas utifrån omständigheterna i varje enskilt fall.

Om du vill ha barnet boende hos dig finns det möjlighet att väcka talan om detta. I detta fall kommer den gemensamma vårdnaden fortsätta, men rätten kan avgöra hos vem barnet ska bo (6 kap 14a§ FB).

Sedan kan du väcka talan om en förändring av vårdnaden. Enligt 6 kapitlet 5§ FB kan rätten anförtro en av föräldrarna ensam vårdnad. Barnet kommer sedan bo hos den förälder som har vårdnaden om barnet. Vid avgörande av hur vårdnaden ska se ut är, utöver barnets bästa, exempelvis föräldrarnas förmåga att kunna samarbeta med varandra.

Rätten kommer vid avgörande av både boendefrågan och vårdnadsfrågan se till det specifika fallet och omständigheterna till det. Det är som sagt därför svårt att avgöra dina chanser.

Hoppas det blev lite tydligare genom ovanstående förklaring. Om du har ytterligare frågor rekommenderar jag att du vänder dig till en jurist som är specialiserad på familjerätt. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Kim ShawRådgivare