Barns arvslott och hur specifik egendom kan väljas vid arv

Hej

Jag hsr en pappa som avlidit och han var omgift kan ni förklara för mig ang arvsrätten kollas den upp endast på min fars tillgångar och delas på mig , mina syskon och pappas fru?

Har en fundering om jag ska ta över min pappas båt får jag ta det istället gör pengar från arvet och sedan dra av det från mitt arv om det skulle bli mer har jag ändå rätt till pengar minus kostnad för båten?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När någon som är gift avlider sker först och främst en bodelning. En bodelning innebär att maken och makans gemensamma egendom räknas samman och delas lika. Se 9 kap. 1 § och 11 kap. 3 § äktenskapsbalken.

Den del din avlidne fader får ut efter bodelning är hans kvarlåtenskap vilken ärvs av den med bäst rätt. En maka eller make har egentligen bäst rätt men då du, och dina syskon, är barn utanför äktenskapet har ni rätt att ta ut ert arv direkt. Dock har den efterlevande maken eller makan alltid rätt att erhålla, tillsammans med sin kvarlåtenskap efter bodelning, fyra gånger prisbasbeloppet (179 200 kr). Se 3 kap 1 § ärvdabalken. Din faders kvarlåtenskap delas lika mellan dig och dina syskon. Se 2 kap 1 § ärvdabalken.

Om båten efter bodelning är en del av din faders kvarlåtenskap har du rätt att denna om ni syskon är överens om detta och så länge inte båten i värde överstiger det du ska få ärva. Om båtens värde överstiger det du har rätt att ärva kan du alltid köpa ut dina syskon. Om båtens värde istället understiger det du har rätt att ärva får du såklart utöver båten ut egendom så att du kommer upp till din andel av arvet.

Hoppas att detta svar hjälpte dig! :)

Lovisa NilssonRådgivare